Beata skriver ett inlägg och berättar om en upplevelse hon haft vid en samling i kyrkan där hon jobbar.
Beatas tidigare arbetskamrat Kerstin läser inlägget och trycker ”Gilla”.
Kerstins Facebookvän Ann-Sofie, som Kerstin knappt träffat sedan de studerade tillsammans för 20 år sedan, ser i Facebookflödet att Kerstin gillat något på kyrkans Facebooksida.
Ann-Sofie blir nyfiken och klickar sig in på Facebooksidan.
Där får hon syn på information om att en projektkör snart ska starta.
Ann-Sofie, som råkar bo i den kommun där kyrkan ligger, har länge avstått att sjunga i kör på grund av att hon inte har möjlighet att boka upp samma veckokväll en hel termin. En projektkör över fem veckor blir perfekt.
Ann-Sofie anmäler sig, och berättar vid andra övningen för körledarna om hur glad hon är att hon hittade dit.
#truestory
Så var precis så varsam och sparsam med gilla-klick som du själv vill.
Och kom ihåg att ditt klick kan ha mycket större betydelse än du själv får veta.
På gott och ont.
(Beata, Kerstin och Ann-Sofie heter egentligen något helt annat. Kanske Bosse, Svante och Torsten.)